Dansk


Foreningens mål og ideologi


Formålet med oprettelsen af et Burmesisk Buddhistiske forening er, at vi er som så mange andre trosretninger, vil hjælpe os selv og andre til at finde frihed og lykke i livet. Vi vil gennem vores Buddhistiske belæring finde mening med livet i denne verden. Vi vil gerne videregive vores tro til at hjælpe os selv og andre til at få et bedre liv via den Buddhistiske belæringer. For os vil en Burmesisk buddhistisk forening være vores tilholdssted for at praktisere vores tro. Foreningen vil være et åbent sted for alle, som ønsker at vide, hvordan Buddhisme er og alle er velkomme til at være med til vores fester og bededage. Vi har navngivet vores forening med navnet Buddha Ramsi.

Ramsi betyder aura altså lyset. Grunden til navnet er at lyset vil lede os på den rette vej for at blive kommende Buddhaer.

I følge vores kultur har vi ikke en vielsesceremoni i templet, når vi bliver gift. I stedet skal vi have en offentlig bemyndigelse hos en advokat eller selve kommunen. I templet vil vi gerne hos en munk have hans velsignelse til et bedre og mere harmonisk ægteskab.

Som Burmeser bør alle unge mennesker, inden de når giftealder (18 år), går i tempel og bo som munkene, for at lære Buddhas belæringer. Dette gør, at man som voksne bedre kan begå med andre mennesker. Det er personens eget ansvar at få et bedre og lykkeligere liv. Som Burmeser synes jeg meget godt om denne metode. Idet man er et bedre menneske, når man har gennemgået disse ophold i templet. Længden af opholdet er ikke afgørende, men selve Buddhas belæringer er vigtige. Dette vil vi videregive til vores fremtidige generationer, idet vi synes, opholdet hos munkene er med til at give en god ballast for at begå i det virkelige liv.

Endvidere er døden for os en vigtig begivenhed. Idet vi tror på reinkarnation og dermed et liv efter døden. Når en Buddhist er døende, vil det tilstræbe at have en munk ved sin side. Munkens tilstedeværelse er for at hjælpe den døende med at få et fredfuldt sind uden nogen forme for begær, magt, status, had m.v. Munken citere Buddhas belæringer og hjælper således den døende med at få et fredfuldt sind på sin vej i reinkarnation.

Nu til dage ser man tit i reklamer om sundhed med følgende ord ” Du er, hvad du spiser” vi Buddhister har følgende ” Hvad du sår (på din mark), får du som afgrøde.” Med dette hentyder Buddhister til, at hvad vi foretager os af handlinger såvel gode som onde i livet, vil vi få gode eller onde gerninger. Marken er et billede af vores sind. Så for en Buddhist er det ideelt at få en så frugtbar mark uden nogle former for forurening, giftstoffer m.v. Når vi bliver født, er sindet ren, men bliver efterhånden forurenet af omgivelsen. Så gennem Buddhas Belæringer prøver vi at undgå at forurene og rense for vores sind for dermed at blive et bedre og mere harmonisk menneske. Når mennesker lever i harmoni med sig selv og omgivelsen, vil verden derfor også være et mere harmonisk sted at leve i.

Med en anerkendt forening her i Danmark vil vi nemmere kunne realisere vores ideologi og tro så vi som Buddhister kan praktisere vores religion såvel som andre trosretninger. Vi håber, at vi via Buddhas Belæringer kan ændre sig til et mere harmonisk menneske og dermed et bedre samvær med andre mennesker. Vi har ingen intentioner om at ændre verden, vi vil bare ændre os selv til det bedre og vil med glæde vise andre hvad vi har opnået, så andre også kan blive et bedre jeg.



Den Burmesiske Theravada Buddhistforening

Vedtægter

Foreningens navn, formål og hjemsted
§ 1.        Foreningens navn er: Buddha Ramsi, Den Burmesiske Theravada Buddhistforening.
§ 2.        Foreningens formål er
1.      at dyrke og udbrede den buddhistiske religion, sådan som den praktiseres verden over.
2.      at etablere afdelinger af Buddha Ramsi, inklusive nonneklostre, i Danmark.
3.      at etablere og drive templer, mødesteder og andre faciliteter til brug for foreningens formål.
4.      at varetage og formidle undervisning i buddhisme, herunder finansiere rejser og ophold for munke, som besøger foreningen og dens afdelinger.
5.      at forestå og fremme udarbejdelse af bøger og skrifter om buddhisme, herunder oversættelse, trykning, udgivelse og salg af bøger og skrifter.
6.      at arrangere og huse kulturelle og sociale arrangementer, herunder i samarbejde med andre foreninger.
§ 3.        Foreningens hjemsted er Bramming, Esbjerg Kommune.

Medlemmer
§ 4.        Som medlemmer optages enhver, der kan tilslutte sig foreningens formål og som vil deltage aktivt i foreningens virke.
§ 5.        Indmeldelse sker ved henvendelse til formanden eller til den bestyrelsen bemyndiger hertil. Som dokumentation af medlemskabet modtager medlemmet fra bestyrelsen et personligt medlemsbevis.
§ 6.        Medlemskab af foreningen er gratis.
§ 7.        Indmeldelse kan nægtes hvis særlige grunde taler for det, og 3 af bestyrelsens medlemmer stemmer herfor. Ønsker den afviste stadig indmeldelse, skal nægtelsen prøves ved førstkommende ordinære generalforsamling.
§ 8.        Passive medlemmer, som ønsker at bidrage økonomisk til foreningens drift uden at deltage i foreningens arbejde, kan optages.
§ 9.        Udmeldelse finder sted ved skriftlig meddelelse til foreningen ved formanden eller den bestyrelsen bemyndiger hertil.
§ 10.    Medlemmerne er forpligtede til at overholde foreningens love, regler, formålsbestemmelse og adfærdskodeks.
§ 11.    Medlemmerne har ret til at deltage i foreningens arrangementer.

Ordinær generalforsamling
§ 13.    Generalforsamlingen afholdes hvert år inden udgangen af december.
§ 14.    Generalforsamlingen har som minimum følgende dagsorden:
1.      Valg af dirigent
2.      Valg af referent
3.      Bestyrelsens beretning
4.      Fremlæggelse og godkendelse af foreningens regnskab for det forløbne år.
5.      Forslag fra bestyrelse og fra medlemmer til behandling og godkendelse.
6.      Fremlæggelse og godkendelse af foreningens budget.
7.      Valg af bestyrelse, suppleanter og revisor i henhold til vedtægterne.
8.      Valg af ekstern revisor.
9.      Eventuelt
§ 15.    Indkaldelse skal ske med mindst 3 ugers varsel til medlemmerne skriftligt. Skriftlig indkaldelse kan ske via e-mails til medlemmerne.
§ 16.    Ethvert medlem, der med gyldigt medlemsbevis kan dokumentere sin adgangsberettigelse, er mødeberettiget på generalforsamlingen.
§ 17.    Alle medlemmer med gyldigt medlemsbevis er berettiget til at stemme på generalforsamlingen. Alle medlemmer har én stemme.
§ 18.    Det kan ikke stemmes ved fuldmagt.
§ 19.    Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen. Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen.
§ 20.    På generalforsamlingen aflægger bestyrelsen ved formanden beretning om foreningens virksomhed.
§ 21.    På generalforsamlingen vælges 5 bestyrelsesmedlemmer, 5 suppleanter i prioriteret orden, samt 2 revisorer.
§ 22.    Medlemmer, som ønsker at stille forslag til afstemning under dagsordenens punkt 5 eller uden for den udsendte dagsorden, skal indsende deres forslag 10 dage inden generalforsamlingen til formanden.

Ekstraordinær generalforsamling
§ 24.    Såfremt 2/3 af foreningens medlemmer skriftligt eller pr. mail anmoder formanden om det, skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
§ 25.    Det påhviler da den siddende bestyrelse at udarbejde og udsende mødeindkaldelse. Bestyrelsen skal endvidere berette om årsagen til den ekstraordinære indkaldelse.
§ 26.    Den ekstraordinære generalforsamling afholdes på samme måde som ordinære generalforsamlinger, jfr. § 12 - § 23.



Bestyrelsen
§ 27.    Bestyrelsens opgave er at varetage den daglige ledelse af foreningen.
§ 28.    Bestyrelsens medlemmer vælges på generalformsamlingen for 2 år ad gangen. Genvalg er muligt.
§ 29.    Bestyrelsen består af 5 medlemmer, herefter kaldet ordinære medlemmer.
§ 30.    Den Internationale Burmesiske Munkeorganisation kan udpege yderligere 1 medlem til bestyrelsen, som deltager i bestyrelsens arbejde med taleret, men uden stemmeret.
§ 31.    Det påhviler de ordinære medlemmer af bestyrelsen selv at konstituere sig efter generalforsamlingen med formand, næstformand, sekretær, kasserer og eventuelle menige bestyrelsesmedlemmer.
§ 32.    Såfremt bestyrelsen efter udtræden af medlemmer og indtræden af suppleanter har mindre end 3 medlemmer, skal bestyrelsen indkalde til ordinær eller ekstraordinær generalformsamling med henblik på nyvalg til bestyrelsen.
§ 33.    Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når minimum 3 medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
§ 34.    Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.

Valgbarhed
§ 35.    Ethvert medlem af foreningen er valgbart til bestyrelsen, som ordinært medlem, såfremt medlemmet opfylder følgende krav:
1.      er buddhist
2.      er fyldt 21 år
3.      er bosiddende i Danmark
4.      har  underskrevet en erklæring i bestyrelsens protokol om accept af og vilje til aktivt at arbejde for foreningens formål.

Ophør af medlemskab af bestyrelsen
§ 36.    Ordinært medlemskab af bestyrelsen ophører såfremt medlemmet:
1.      ønsker at udtræde.
2.      ophører med at være buddhist.
3.      er ude af stand til at varetage sit hverv som følge af sygdom eller lignende.

Protokol
§ 37.    Bestyrelsens beslutninger føres i en protokol, der fremlægges ved hvert bestyrelsesmøde.
§ 38.    Forhandlinger og beslutninger føres i protokollen, som underskrives af alle tilstedeværende medlemmer af bestyrelsen.

Regnskab og formue
§ 39.     Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
§ 40.    Det påhviler kassereren at indkassere indtægter og betale de udgifter, der er godkendt af bestyrelsen, samt føre foreningens regnskab.
§ 41.    Foreningen kan modtage gaver til drift af foreningen og til opfyldelse af foreningens formål.
§ 42.    Det påhviler endvidere bestyrelsen, ved kassereren, at fremlægge et revideret regnskab for det forgangne år og et budget for kommende år.
§ 43.    Før fremlæggelse af regnskabet på generalforsamlingen skal regnskabet forinden være forelagt foreningens eksterne revisor og derefter foreningens valgte revisorer til påtegning og godkendelse.
§ 44.    Foreningens formue skal, hvis den overstiger hvad der er nødvendigt for afholdelse af løbende udgifter, anbringes i bank eller sparekasse.

Tegning og hæftelse
§ 45.    Foreningen forpligtes af formanden og næstformanden i forening. I sager af væsentlig betydning – dispositioner over kr. 10.000 kan foreningen dog kun forpligtes af den samlede bestyrelse.
§ 46.    Det påhviler ikke nogen af foreningens medlemmer at hæfte personligt for påtagede forpligtelser. Dog finder de almindelige erstatnings- og foreningsretlige principper anvendelse.

Vedtægtsændringer
§ 47.    Til ændring af disse vedtægter kræves vedtagelse på generalforsamling med minimum 2/3 af de afgivne stemmer.

Opløsning
§ 48.    Til opløsning af foreningen kræves vedtagelse på generalforsamling, hvor minimum 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer for opløsning.
§ 49.    Ved foreningens opløsning skal foreningens formue anvendes til de formål, der er beskrevet i § 2 efter formanden for Den Internationale Burmesiske Munkeorganisations bestemmelse.

Eksklusion
§ 50.    Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, hvis medlemmet ikke opfylder forudsætningerne for at være medlem eller på anden måde handler til skade for foreningen. For at eksklusionen er gyldig skal minimum 2/3 af bestyrelsens ordinære medlemmer stemme for eksklusionen.
§ 51.    Eksklusionsbeslutningen kan appelleres til generalforsamlingen, der træffer den endelige beslutning. Stemmer minimum 2/3 af de fremmødte på generalforsamlingen for eksklusion står den ved magt.
Datering
§ 52.    Således vedtager på foreningens stiftende generalforsamling den 16. december 2007 på Bakkevejskole i Bramming.



Buddhisme

Hvad er buddhisme?
Buddhisme blev grundlagt af Buddha Shakyamuni for ca. 560-480 f. Kr. Shakyamuni blev født i en kongelig familie. Og en dag fik ham lov til at komme udenfor paladset for at se, hvordan hans folk levede. Under denne udflugt filosofere han de 4 sandheder, som menneske ikke kan undgå og det er: fødsel, alderdom, sygdom og død Folkene levede i elendighed med begær af magt og rigdom, familiebåndet. Han indså, at folk levede med en falsk sandhed og elendighed. Selvom han levede et liv som prins med rigdom og magt, men alligevel får han ikke fred i sit sind. En aften besluttede han at finde et svar på hans søgen efter et ultimativt liv med lykke og frihed.

Han forlod livet som prins og bedrog ud i verden for at finde meningen i livet. 6 år efter under en 49 dage lang meditation blev Buddha Sahyamuni oplyst (fuld erkendelse) under buddha-træet. Buddha erkendte, at sindets natur er roden til alt elendighed og omvendt. For at et menneske kan leve livet med lykke og frihed, uden elendighed, er sindets natur et vigtigt redskab som et hvert menneske skal søge efter.

Efter sin erkendelse gav Buddha sine belæring videre til folk, fordi han ønskede, at folk også oplevede den frihed og lykke som han gjorde efter erkendelse. Som Buddha sagde, ”Jeg er blevet Buddha og I folk vil være kommende Buddhaer”. I hans belæringer ønskede han, at alle bliver hans ligemænd og ikke hans tilbeder. I Buddhas verden er alle lige.

Buddhisme har været praktiseret gennem 2500 år siden og Buddhas belæringer er i dag anerkendt såvel i Østen som i Vesten. Buddhas belæringer danner grundlaget for alle buddhistiske skoler, retninger verden over.

Målet i Buddhisme er erkendelse af sindet natur (karma) for at komme ud af den menneskelig reinkarnation og vejen til erkendelse er gennem Buddhas belæringer, meditation for at fastholder sindets natur i dagligdagen…

Sammenhæng mellem mål og ansvar er at finde i
   1) Buddha (Deres lærer)
   2) Dharma (Buddhas lærer)
   3) Sangha (munke og nonne)
Den buddhistiske tilflugt er alle buddhisters holdepunkt igennem livet.

Buddhas belæringer opdeles i 3 veje:
  a) Den lille vej (hinayana)
  b) Den store vej (mahayana)
  c) Diamantvejen (vajrayana)

Burmeser praktiserede den lille vej, som er belæringer om årsag og virkning som går ud fra ikke at forårsage eller skader andre. Hermed skaber man karma for sig selv (personlig befrielse). Når man ved hvad der fører til lidelse og elendighed, så ved man også hvad der føre til befrielse. Det er det centrale i den lille vej.  At finde årsag til sin lidelse og derefter befrier sig selv. Sindet er det centrale kerne. Årsager til ens lidelse kommer også derfra, da ens handlinger kommer fra sindet. På den måde er bevidstheden om årsagen til stede i alt hvad man som buddhist gør med sit liv.

Belæringer består af viden, metoder og råd som Buddha har erkendt under sin vej for at finde mening i livet. Han fortæller hvordan man kan fjerne vrede, aggressivhed, dumhed og begår gennem hans belæring.

Buddhas lære også kald dharma.
Buddhisme er ikke begrænset til definitionen religion, psykologi, filosofi:
Gennem hans søgen efter de 4 sandheder i livet: fødsel, sygdom, alderdom og død.  Erkender Buddha Sakamuni, at livet er en elendighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar